Clubhistorie

1972: de oprichting
Op 21 januari 1972 is onze prachtige korfbalvereniging Tiel’72 opgericht. Frans van der Ven was de allereerste voorzitter van onze prachtige korfbalclub en de oranje-zwarte clubkleuren zijn vanaf het begin onlosmakelijk verbonden geweest aan Tiel’72.  In datzelfde jaar werd ook het eerste clubgebouw van Tiel’72 gekocht, aan de Goudenregenstraat in Tiel.

De roerige jaren ’80
In alle jaren dat onze vereniging bestaat, is het niet altijd rozengeur en maneschijn geweest. In de jaren ’80 raakte Tiel’72 ineens een derde van haar leden kwijt. Niet alleen het ledenaantal was een probleem in deze periode, maar ook het clubgebouw en het sportveld kregen het zwaar te verduren. Tot overmaat van ramp volgde er ook nog een crisis binnen het bestuur, waardoor nog meer leden hun lidmaatschap opzegde. Maar ook bij Tiel’72 komt na regen zonneschijn: vanaf 1993 steeg het ledenaantal weer en waren de roerige jaren achter de rug.

1988: verhuizing naar sportpark Rauwenhof
Al een paar jaar na de oprichting was Tiel’72 uit haar clubgebouw aan de Goudenregenstraat gegroeid. Al snel kwam de kans om naar een eigen sportveld te verhuizen, dus deze kans werd met beide handen aangegrepen. Vanaf 1987 begon de bouw en een jaar later verhuisde Tiel’72 op 14 mei 1988 naar sportpark Rauwenhof.

1996: Bert de Rooij wordt voorzitter
Wie onze vereniging door de loop van jaren heen gevolgd heeft, weet dat Tiel’72 jarenlang een vast gezicht heeft gehad als voorzitter: Bert de Rooij. In 1996 nam Bert de voorzittershamer over van Giel van den Boogaard. Maar liefst 27 jaar lang was hij voorzitter van Tiel’72. In november 2022 droeg hij het stokje over aan zijn opvolger Mathijs Ramaker.

2008: kunstgras voor Tiel’72!
In 2007 kreeg Tiel’72 dan eindelijk het goede nieuws: er kwamen kunstgrasvelden op sportpark Rauwenhof! Geen mollen meer in het veld, niet meer door de modder glijden en minder blessures. In 2008 werden de kunstgrasvelden uiteindelijk aangelegd. Enkele jaren later moesten de velden nog wel een beetje worden aangepast toen de speelvelden qua formaat werden aangepast naar het zaal-formaat.

2013: de ‘geboorte’ van onze mascotte Tigo
Onze mascotte Tigo is al jarenlang niet meer weg te denken bij Tiel’72. Op 4 oktober 2013 werd Tigo geboren en sindsdien is hij een graag geziene gast op ons sportveld. Tigo is destijds ontworpen door Tim Broekhuis, die al snel in de gaten had dat een tijger – natuurlijk wel een goedlachse – een goede mascotte zou zijn voor onze club. Sindsdien is Tigo regelmatig te zien op het korfbalveld en wordt hij ook voor posters en flyers bij iedere activiteit in een passende outfit gehesen.

2017: Tiel’72 voor het eerst op het NK!
Het is een droom van menig sporter: bij de beste teams van het land horen en strijden om de titel ‘Nederlands kampioen’. Deze droom werd werkelijkheid voor de C1-spelers in 2017. Nadat zij in de zaal kampioen werden in de 1e klasse, plaatste het team – dat onder leiding stond van Mathijs Ramaker en Luc van Harten – zich voor het NK in Papendrecht. Het oranje-zwarte legioen vertrok met bussen naar Papendrecht om er een onvergetelijke dag van te maken. Uiteindelijk werd de C1 derde op het allereerste NK. In de jaren daarna deed Tiel’72 nog vier keer mee aan een NK.

2017: verbouwing van ons clubhuis
Het clubgebouw van Tiel’72 is in de loop der jaren flink onder handen genomen. In 2017 is er voor het laatst flink verbouwd geweest en is de binnenruimte onder handen genomen. Er is veel meer ruimte gecreëerd, waardoor er plek was voor een nieuwe vergaderruimte en een nieuwe, grote keuken. Hier maken we tot de dag van vandaag met nog veel plezier gebruik van!

2023: historische promotie naar de Hoofdklasse
Ook in 2023 was er een mijlpaal in de clubhistorie van Tiel’72. Tijdens de veldcompetitie van 2023/2024 kwam het eerste van Tiel’72 uit in de Overgangsklasse. Na een stroeve start met twee nederlagen, werd de ontknoping van deze competitie uiteindelijk krankzinnig met kampioenschapskansen voor Tiel’72. In de allerlaatste wedstrijd thuis tegen KVZ kon het kampioenschap, en dus ook promotie naar de felbegeerde Hoofdklasse, veilig gesteld worden. Uiteindelijk won Tiel’72 overtuigend en verloor concurrent Noviomagum, waardoor promotie naar de Hoofdklasse een feit was!